woensdag 1 januari 2014

De planning bijgesteld: toch naar left hand drive!

In september is het rollend chassis getoond op de Dutch Land Rover Sortout. Vele belangstellenden hebben het bekeken en er waren veel positieve reacties! Daarna is het project even gepauzeerd, maar inmiddels al weer volop begonnen. De laatste ontwikkelingen op een rij.

Versnellingsbakken en motor
De versnellingsbakken zijn inmiddels allebei klaar. Inmiddels is ook een definitieve motor beschikbaar. Tot voor kort waren we van plan een zogenaamde 'stripped engine' aan te schaffen bij Turner's in Engeland en deze verder op te bouwen voor langdurig gebruik in de auto. Dat werd echter wel erg begrotelijk. Gelukkig liepen we tegen een lopende 300 Tdi aan, die nu - na een grote beurt en het vernieuwen van wat essentiƫle onderdelen - gebruikt gaat worden. Al dan niet tijdelijk.

De nu gekozen optie heeft meerdere voordelen: de auto kan vrij snel worden afgebouwd met in ieder geval een lopende motor. En de gemiddelde reputatie van de 300 Tdi kennende, zal deze vast wel een poosje blijven lopen. Bevalt de motor niet, dan kan hij alsnog volgens het eerste plan vervangen worden. In ieder geval hoeven we nu niet te wachten. En dat is maar goed ook, want eigenlijk willen we er al in april (!) mee gaan rijden!

Toch naar left hand drive!
Na lang wikken en wegen hebben we besloten Charlie toch om te bouwen tot linksgestuurde auto. Hoewel een rechtsgestuurde prima mee kan in het verkeer, heeft dit voor ons op de langere termijn toch voordelen. Bijvoorbeeld omdat de auto 98% van de tijd in rechts verkeer zal doorbrengen. Maar ook omdat er 'rechtse' landen zijn die geen rechtsgestuurde auto's willen toelaten. Polen bijvoorbeeld of, wat verder weg, de Verenigde Staten. Daarvoor moeten overigens een paar al uitgevoerde werkzaamheden weer worden aangepast.

Gelukkig hebben we vrij gemakkelijk alle benodigde spullen kunnen verzamelen, waaronder schutbord, kachelventilator, ruitenwissermotor en allerlei andere onderdelen om dit mogelijk te maken. Het was letterlijk een lot uit de loterij. Bij een Land Rover demontagebedrijf vonden we een Defender 90 met schade, die alle benodigde onderdelen in onbeschadigde vorm kon leveren. 's Avonds voor kerst binnengebracht en wij belden de ochtend na kerst om te informeren of zij iets voor ons hadden.

Planning van het vervolg
Charlie wordt nu eerst voorzien van de aandrijflijn. De motor, de versnellingsbakken en de aandrijfassen. Daarna zal het schutbord uit de donorauto worden geplaatst, wat de weg vrij maakt om te beginnen aan stuurinrichting, elektra (kabelboom) en remsysteem.

Intussen werken wij in Lelystad verder aan het opknappen en schilderen van de carrosseriedelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten