zaterdag 15 juni 2013

Helemaal uit elkaar

De afgelopen weken is Charlie voortvarend gedemonteerd.


Hij bestaat nu alleen nog maar uit allemaal losse onderdelen. Alles komt aan de beurt: de assen en versnellingsbakken uit elkaar, schutbord gestript, etc.
 
 


Het kale chassis is inmiddels al helemaal gestraald, net als een aantal andere delen. Het chassis is prima opnieuw te gebruiken. Wel moet op een aantal plekken worden gelast en moeten reparaties worden uitgevoerd. Ook de achterbalk moet vervangen worden. Daarna wordt het geheel gegalvaniseerd.

Bij de demontage komen mee- en tegenvallers aan het licht. Je rekent natuurlijk op gebreken. Een paar bijzonderheden:
  • de motor: het oude 2.5 NA blokje is niet geschikt voor hergebruik. Hij krijgt nog een nieuwe bestemming als onderdelenleverancier. Om de 110 beter geschikt te maken maken voor het huidige verkeer en een lange levensduur wordt nu, na eerst op zoek te zijn geweest naar een 200 Tdi, gekozen voor een 300 Tdi. Daarbij wordt bewust niet gelet op km-stand of zaken als "in uitstekende staat", omdat we een principiĆ«le keuze maken de motor hoe dan ook te reviseren. Voor dit blok moeten wel eerst extra motorsteunen aan het chassis worden gelast.
  • de achteras zorgde nog wel voor een tegenvaller. Deze bleek al heel lang vol water te staan (!). Differentieel, pignon en kroonwiel zijn "beyond help" en moeten vervangen worden. Omdat we dan toch bezig zijn en het toch al begrotelijk is komt er meteen een air locker bij.
  • de versnellingsbakken zijn opnieuw te gebruiken. Charlie wilde moeilijk in 3 door een verschoven veertje en niet in 5 door een afgebroken asje. De tussenbak is op zich prima. Waar nodig worden dingen vervangen en schoongemaakt. Het bakhuis wordt gestraald. Bouten die in de olievoorraad hangen worden bij montage geseald, zodat Charlie niet meteen olie gaat zweten.
  • Het schutbord - bij veel oudere Land Rovers een probleempunt - is op zich nog wel te repareren, maar vanwege de hoeveelheid laswerk is omzien naar een ander schutbord goedkoper. Daar zijn we nu dus nog naar op zoek.
Onderzoek aan de versnellingsbak

Inmiddels is een uitgebreide parts-list samengesteld, die er toe moet bijdragen dat fase 1 - een rollend chassis - op kwalitatief hoogwaardige wijze kan worden afgesloten. En dat is ook nodig, want het einddoel is een 110 in de conditie "better than new", die nog heel lang bij ons blijft. We bestellen alle onderdelen bij het gloednieuwe bedrijf Brooklyn Spares.

Naast alle technische klussen beginnen wij imiddels aan de grote berg carosseriedelen. Deze moeten allemaal worden gerepareerd, geschuurd, voorbewerkt, in de primer gezet en uiteindelijk gespoten worden. De verf staat al klaar. Een unieke kleur, die niet op standaard Land Rovers zit. Uiteraard in mat, waar je het minst snel beschadigingen op ziet.

Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten